perjantai 24. huhtikuuta 2015

Aloittelevalle pelaajalle: kolme avainta

Sain tuolla vieraskirjassa muutamia aihetoiveita. Yksi niistä on aloitteleva roolipelaaja; mm. kysymyksiä mitä aloittelevan pelaajan kannattaa itsessään miettiä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, mikä tekee hyvän roolipelaajan ja mitä asioita kannattaa välttää? En ehkä osaa ladella mitään yksinkertaisen suoria vastauksia, mutta pyrin pohdinnassani kattamaan tuon kaiken ja jotain muutakin.

On kolme piirrettä joiden avulla/joita itsessään vahvistamalla mielestäni pärjää, kehittyy ja viihtyy foorumiroolipelimaailmassa parhaiten.

Kärsivällisyys.

Olet rakastunut hahmoosi tai roolipeliin - tai ehkä inspiraatio ja ideat tulvii, polttaa ja myllää armottomasti sisälläsi. Ja siksi haluat kaiken tapahtuvan nyt ja heti, ja hypätä sillä hetkellä mielestäsi turhien asioiden yli, haluat vain päästä toteuttamaan luovuuttasi ja lukuisia muita ideoitasi. Tuo on täysin ymmärrettävää ja useimmat pelaajat ovat varmasti kokeneet samaa. Mutta kannattaa muistaa, että määränpää tai se miten nopeasti sinne pääsee ei ole se tärkein juttu. Osata arvostaa ja nauttia matkasta ja kaikesta mitä sen aikana rauhallisesti edetessä voi löytää ja kokea.

Löydät roolipelin johon kiinnostaisi liittyä sen idean pohjalta ja ehkä se inspiroi jo hahmoideaakin, mutta voi ei! Pelin infoissa on hirvittävän massiivinen määrä luettavaa etkä millään malttaisi tai jaksaisi syventyä sellaiseen! Harkitse kuitenkin, voisiko liittymisprosessia hidastava tai näennäisesti epämiellyttävä elementti osoittautua lopulta mielenkiintoiseksi? Jopa hyödylliseksi hahmonluonnin ja tulevien pelien suunnittelun kannalta? Massiviset tai pitkät tekstit kun eivät automaattisesti tarkoita tylsää tai jaarittelevaa.

On paljon roolipelejä, itse asiassa suurin osa, joissa ennen liittymistä luettava tietopaketti ei ole kovinkaan suuri joten vähemmän lukuintoisten ei tarvitse tuntea oloaan mitenkään huonoksi tai vähempiosaiseksi ja varmasti löytävät itselleen mielekkään roolipelin. Suosittelen siis vain että jos jokin roolipeli kiinnostaa ja tuntuu inspiroivan hahmonkin, sitä ei kannata sivuttaa vain siksi että siihen liittyminen vaatii enemmän aikaa ja jaksamista kuin mihin yleensä on tottunut. Usein pelimaailmaa ei ole pakko valloittaa kerralla vaan infoja voi lueskella sen mukaan mikä on ajattelemansa hahmon kannalta hyödyllistä. Mutta mitä enemmän annat itsestäsi peliin tutustujana, sitä enemmän saat siitä irti itsellesi ennen ja jälkeen mahdollisen liittymisen.

Foorumiroolipelit ovat läheistä sukua chat-roolipeleille, mutta pääosin eri planeetalta.
Foorumiroolipeleistä suurin osa toteutetaan offline-tyyllillä, mikä tarkoittaa sitä että pelaajien ei vaadita olla paikalla samaan aikaan eikä etukäteen sovittuina aikoina, eivätkä useimmiten olekaan, vaan yleensä kukin tulee paikalle silloin kun itselleen parhaiten sopii ja pelit etenevät yksilöllistä vauhtia. Tässä asiassa kärsivällisyys on erityisen tärkeää, sillä ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita jotka saattavat vaihdella paljon ja yllättäenkin, henkilökohtainen terveys ja siitä huolehtiminen menee tottakai ehdottomasti kaiken edelle samoin kuin rakkaistaan huolehtiminen, ja lisäksi jotkut tykkäävät panostaa pelivuoronsa kirjoittamiseen enemmän kuin toiset mikä saattaa viedä myös enemmän aikaa.

Eli oletusarvoisesti ei voi odottaa ja vaatia saavansa vastausta peliin, yksityisviestiin, ehdotukseen tai ylipäätään mihinkään välittömästi tai samana päivänä. Saattaa toki hyvinkin saada, mutta kärsivällisyys on hyve. Vaikka asianomainen kävisi paikalla, se ei välttämättä tarkoita että tällä oli aikaa paneutua asiaan X tai ehkä hän haluaa pohtia sitä ensin.

Ei kannata luovuttaa tai lannistua jos ei heti ensimmäisten päivien aikana saa peliseuratarjouksia, sillä pelikuntien aktiivisuustaso vaihtelee ja kuten sanottua ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita. Aina ei välittömästi ehdi kaikkeen vaikka jokin ajatuksissa ja aikeissa olisikin. Lisäksi, mitä aktiivisemmin olet itse esillä sitä todennäköisemmin muut pelaajat lähestyvät sinua. Jos liityt mukaan, heität hahmosi esittelyn alueelle ja sitten vain jäät nurkkaan arkana nyhjäämään ja odottelemaan, on hyvin epätodennäköistä että sinuakaan uskalletaan/ymmärretään lähestyä.

Välttämättä ei tarvitse uskaltaa heti lähestyä muita peliseuraa ehdottaen jos se jostain syystä tuntuu liian suurelta askeleelta itselleen, mutta aina voi pyöriä yleisen keskustelun puolella, vastailla mahdollisiin kyselyihin ja laittaa itsestään vaikka pienimuotoinenkin esittely. Silläkin tavalla saa jo kuulutettua läsnäoloaan ja annettua kuvan että on valmis ottamaan vastaan peliseruaa. Tai jos ryhmäkeskusteluun mukaan heittäytyminen epäröittää, aina voi laittaa yksityisviestiä mukavalta tuntuvalle pelaajalle ja jutustella tämän kanssa jostakin. Mutta edelleenkin, vastausta yksitysiviestiin ei välttämättä saa heti - kannattaa arvioida mahdollinen viive sen mukaan miten aktiivinen kyseinen pelaaja on viime aikoina ollut tai jos tämä on ilmoittanut poissaolosta.

Pelitapahtuman etenemisvauhti saattaa vaihdella rankastikin; monesta viestistä per päivä, se saattaa hiipua vain muutamaan viestiin viikossa tai ehkä välillä peli jumittaa jopa viikkokausia. Välillä vauhti saattaa taas nousta. Tämän ei kannat antaa hermostuttaa tai kuihduttaa kiinnostusta, muistellaan sitä matkan tärkeyttä ei vauhdin nopeutta tai määränpään saavuttamista.
Monesti, kun pelitapahtuma etenee vähän hitaammin ja maltillisesti siitä saattaa muodostua paljon mahtavampi kokemus ja monitahoisempi tarina kuin mitä siitä alunperin suunniteltiinkaan tai muutoin tulisi. Kun annettiin aikaa ja tilaa omien visioiden ja ajatusten sekä edellisen vuoron sisällön pyörittelylle ennen oman vuoron kirjoittamista – ehkä jopa juteltiin mahdollisuuksista vastapelaajan kanssa yksityisviesteillä. Pelitapahtuman jumittaessa jostain syystä, voi (ja tietysti milloin vain voi) halutessaan kirjoitella hahmostaan itsekseen erillistä tarinaa, vastailla hahmokyselyihin tai kehittää sellaisia, tai osallistua roolipelin muihin aktiviteetteihin. Niin se vastapelaajan vuoron odottelu ei ehkä tunnu niin pitkältä.

Toki pelitapahtuman kaikkien osapuolien kannattaa tavoitella kohtuullisuutta mitä tulee pelin jumitukseen, sillä jos pelitapahtuma on keskeneräinen vuoden tai enemmänkin niin se saattaa alkaa ahdistamaan itseään yhtä lailla kuin vastapelaajaakin, jos vaikkei inspiraatiota kuihduttaisikaan. On myös paljon mukavempaa kehitellä hahmojen välille isompia kuvioita, useita pelejä, jos jok'ikisen pelin loppuun vieminen ei veny tolkuttoman pitkäksi.

Peliviestiä kirjoittaessa, älä suotta kiirehdi ja hyppää asioiden yli vain siksi että haluat pelin eteenpäin nopeasti tai et juuri sillä hetkellä jaksaisi syventyä johonkin asiaan. Foorumilla pelattavassa roolipelissä on nimenomaan etu siinä että peliviestiin mahtuu sisältöä ja yleensä kukaan ei odota vastausta hirmuisen nopeasti. On aikaa ja mahdollisuus syventyä niin omaan hahmoosi kuin myös kyseisen pelitapahtumaan sen hetkiseen tilanteeseen ja jatkon pohtimiseen.

Esimerkiksi, jos hahmosi kuuntelee toisten hahmojen keskustelua sivusta, todennäköisesti mainitset sen omassa vuorossasi. Mutta miksi suotta jättää se siihen? Vaikka et haluaisikaan laittaa hahmoasi osallistumaan keskusteluun konkreettisesti, pohdi ja kerro lukijalle mitä ajatuksia hänen kuulemansa asiat herättävät hänelle, ja miten aihe ehkä liittyy hänen elämäänsä?
Juonen jatkuva eteneminen ei aina ole tärkeää sillä hahmot ovat tarinan sydän. Niin sinun kuin lukijankin on mielenkiintoista ja hyvä matkan varrella syventyä hahmon pään sisälle ja siihen miten tapahtuvat asiat tai esiin nousevat aiheet liittyvät ja vaikuttavat hahmoosi sisäiseti. Myös sivuhahmojen sisäiseen maailmaan on hyvä panostaa peliviestissä suhteellisen kohtuullisesti ja tilannekohtaisesti sillä he ovat osa tarinan kokonaisuutta. Ainakin jos sivuhahmo on kirjaimellisesti läsnä tilanteessa.
Kuten roolipeliin liittymisessäkin, myös pelitvuoroon panostamisen suhteen mitä enemmän annat sitä enemmän saat siitä ja hahmostasi itse irti. (Ja samalla tietenkin vastapelaajasi ja mahdolliset ulkopuoliset lukijat.)

Eikä etenkään kannata kiirehtiä yhdessä viestissä moneen eri tilanteeseen, kysymykseen tai keskusteluaiheeseen, koska silloin pelin etenemisessä tulee paljon hankalaa päällekkäisyyttä ja useimmat tilanteet jäävät vain puoliksi reagoiduiksi tai oudosti kesken. Ajattele millainen kokonaisuus tarinan kohtauksesta tulisi jos peliviestit ottaisi ulos foorumilta ja muuttaisi kirjaksi? Huomaisit ehkä sen miten ne viestit sulautuvat yhteen sen sijaan että vain yksinkertaisesti seuraisivat toinen toistaan. Eli usean kysymyksen, keskusteluaiheen tai taaphtuman ylläpitäminen yhtäaikaa samojen hahmojen välillä ei pysy järjellisenä tarinapolun etenemisenä. Samasta syystä kannattaa vältellä vastapelaajan jo kirjoittamien asioiden turhaa toistamista.

Tässäkin seikassa kehittyminen ja onnistuminen vaatii kärsivällisyyttä, etenkin kun joskus inspiraatio ulvoo niin kovaa että ei malttaisi jarrutella. Silloin kannattaa musituttaa itseään, että tarinasta voi tehdä niin pitkän kuin haluaa eli kaikkea mieleen tulevaa ja kutkuttavaa ei tarvitse survoa yhteen viestiin tai hetkeen. Joitakin voi jättää jopa tuleviin pelitapahtumiin sillä hetkellä meneillään olevaan yrittämisen sijaan. Siksi myöskään hahmosi ei välttämättä tarvitse sanoa kaikkea mieleensä tulevaa välittömästi ääneen.

Yksi pelitovereistani on kertonut nauttivansa mun kanssani pelaamisesta siksi, että peleissämme tilanteet etenevät maltillisesti ilman minkäänlaista kiireen tuntua. Olen samaa mieltä hänestä.
Tämä pelitapahtuma on hyvä käytännön esimerkki kärsivällisestä juonenkuljetuksesta, jos kiinnostaa tarkemmin. (Minun hahmoni: Stephen Hunter King ja Jacob King. Vastapelaajani hahmo: Remus Lupin.) Tuo on suurimmaksi osaksi keskustelua, mutta silti ulkopuolisellekin mahdollisesti mielenkiintoista koska kumpikin syvennymme oman hahmomme sisäiseen maailmaan ja herääviin ajatuksiin tilanteeseen liittyen, ja etenee sujuvasti koska kumpikin tykkäämme panostaa mainittuun puoleen ja keskustelun aiheeseen.

Toinen pelitoverini puolestaan on kertonut valinneensa mut pelitoveriksi, koska hänen mielestään kanssani syntyy niin paljon erilaisia ja mielenkiintoisia ideoita ja juonia. Olen idearikas ja inspiroitunut persoona itseksenikin, mutta lisäksi hän onnistuu usein luomaan tosi mielenkiintoisia hahmoja jotka inspiroivat mielikuvitustani pelisuunnitteluissa vielä lisää.
Hän on enemmän tottunut Skype-pelailuun ja siksi kiirehtii foorumillakin vastauksissaan eikä panosta niihin läheskään niin paljoa kuin voisi ja joskus iteskin haluaisi. Se kieltämättä on välillä turhauttavaa koska minä panostan peliviesteihin ja sitäkin kautta pelitapahtumaan paljon, mutta sitten taas häntä turhauttaa välillä se miten tarkasti tykkään visioida tietynlaisia asioita suunnittelutilanteissa...Mutta meillä on silti kivaa pelata keskenämme ja syntyy juonellisesti rikkaita ja laadukkaita pelitapahtumia.
Tämä pelitapahtuma on hyvä esimerkki siitä miten eritasoisilta kirjoittajilta ja eri käsrivällisyyden omaavilta voi syntyä tapahtumarikas ja hyvä tarina. (Tuo on vielä hieman kesken. Minun hahmoni: Stephen Hunter King ja Jacob King + perhe. Vastapelaajan hahmo: Cullodena Aiken + perhe.)

Suvaitsevaisuus:

Tuosta päästään sopivasti seuraavaan piirteeseen, eli suvaitsevaisuuteen. Tämä on tosi tärkeää yhteisön ilmapiirin ja yhteishengen hyvänä ja rentona pysymisen kannalta, mikä tietenkin vaikuttaa lopulta vähän kaikkeen.

Vaikka roolipeleissä onkin aina omakohtaiset säännöt ja luova kirjoittaminen yhdistää jokaista jäsentä, ja Suomen foorumiroolipelipiirit ovat hyvin pienet, niin siihen joukkoon mahtuu monenlaista persoonaa ja tyyliä eli roolipeliin ei kannata liittyä odottaen että kaikki tai välttämättä kukaan olisi samanlaisia kuin sinä. Jokaisella pelaajalla on oma pelaamistapansa, ja tietenkin oikeus siihen kyseiseen roolipeliin määriteltyjen sääntöjen kriteereissä. Jokaisella on oma kirjoitustyylinsä ja panostusmieltymyksensä. Joskus pelikemiat osuvat yhteen ja joskus eivät. Kaikkien kanssa ei ole pakko pelata jos yhteistä pelikemiaa ei löydy, mutta kannattaahan toki ainakin yrittää löytää yhteiset vahvuudet ja tutustua erilaisiin pelaajiin – sitä saattaa yllättyä iloisesti. Samalla voi haastaa omiakin taitojaan ja tottumuksiaan.

Niin pelitapahtumien suunnittelun kuin pelimaailman kehityksenkin suhteen yhteisön pelaajissa on eri tasoisesti innostuneita. Jos joku on hyperinnokas ideoimaan pelimaailman kehitystä ja kyselemään mielipiteitä kun taas sinua ei kiinnosta juuri lainkaan vaan haluaisit vain pelata siinä mitä pelinjohtaja on jo valmiiksi kirjoittanut, älä suotta tee siitä itsellesi henkilökohtaista ongelmaa. Anna toisen intoilla ja visioida ja pysy itse niissä puuhissa mitkä sinua kiinnostavat, aina voi kohteliaasti sanoa että kiitos mutta minua ei nyt innosta tämän asian pohtiminen jos sinua henkilökohtaisesti lähestytään.
Pelien suunnittelun puolella taas kannattaa ajatella asioita monelta kannalta eikä vain omalta tai vastapelaajan, tai sen miten pääsisi helpoimmalla. Kohteliaasti ja asiallisesti keskustelemalla erilaisetkin pelaajat saattavat löytää kompromissi-ratkaisuja ja kummallekin mukavan pelisuunnittelun. Näissäkään asioissa erilaisuus ei tee ihmisestä toista huonompaa.

Kirjoitustaitotasoltaankin pelaajat tietenkin usein eroavat toisistaan, sillä kirjoitustaito kehittyy lukemalla ja kirjoittamalla. Yksikin vuosi voi tehdä paljon edistystä luovassa kirjoitustaidossa, saatika sitten useampi vuosi. Olennaista on tietenkin myös halul kehittää itseään kirjoittajana. Jos vastapelaajasi on sinua selvästi kokemattomampi, ei pidä torjua tai vähätellä vaan antaa joka tapauksessa mennä sillä yhdessä pelaaminen voi silti olla hurjan kivaa ja antoissaa - ja mahdollisesti voi, silloin tällöin, kohteliaasti ja asiallisesti, antaa vinkkejä kirjoituksen parantamiseen

Aktiivisuus:

Kun liityt roolipeliin, otathan huomioon että jos aktiivisuutesi keskeneräisten pelitapahtumien kanssa on todella hidasta, se hankaloittaa vastapelaajan mahdollisuuksia kehittää hahmoaan kokonaisuutena. Varsinkin jos teillä on laajempia suunnitelmia hahmojenne välille. Tai vähintäänkin pitkät jumitukset lykkäävät suunnitelmianne sivummalle ja sivummalle ja ehkä pian niille ei olekaan enää tilaa vastapelaajan hahmon aikajanalla. Kannattaa siis yrittää edistää keskeneräisiä pelejä ja yleisesti suunnitelmia kohtuullisen aktiivisesti.

Pelitapahtumien edistämisessä älä heittäydy vain toisen vietäväksi vaan kuljeta juonta ja keksi juonenkäänteitä omastakin puolestasi. Tässä asiassa on hyvä pyrkiä tasapuoliseen toimintaan, ja välillä arvioida pelitilannetta että olisiko siinä sopivampaa antaa vastapelaajan hahmoineen johtaa vähän pidempäänkin vaiko itse. Asioista voi aina keskustella vastapelaajan kanssa vaikka yksityisviesteillä kesken pelienkin. Tämä pelitapahtuman kuljetuksen taito harjoittuu ylipäätään aktiivisella pelaamisella, etenkin jos rohkeasti pelaa myös kokeneiden kanssa. Ja sitten aikanaan, kokeneiden kesken tätä asiaa ei tarvitse liiemmin edes miettiä kun homma kulkee luonnostaan.

Mielestäni fiksuimmat ylläpitäjät sallivat ja kannustavat pelaajia osallistumaan aktiivisesti myös pelimaailman- ja foorumin kehitykseen. Tuolla Sanan säilä ja kuvien kirjo-merkinnässäni puhumastani syystä että roolipeli on lopultakin ylläpitäjänsä ja pelaajien yhteinen projekti. Ideoinnin ja ehdottelun oma-aloitteisuus on yleensä tervetullutta, mutta aktiivisen ylläpidon mukana ollen ei välttämätöntä kun pelaaja voi halutessaan vain vastailla pelinjohtajan esittämiin ehdotuksiin ja kyselyihin. Tämä jälkimmäinen tilanne on uusien pelaajien kannalta ehkä parhain, sillä uutena tulokkaana voi renoimmassakin paikassa vähän arempi persoona epäröidä omien ideoiden heittelyn aloittamista.

Mitään sääntöä tai vaatimusta pelaajien osallistumiseen tuolla tavalla ei yleensä ole eikä mielestäni pitäisikään olla, mutta itse suosittelen sitä lämpimästi ja pyrin siihen omassa roolipelissäni kannustamaan. Koska pelinjohtajana sitä toivoo että mahdollisimman moni viihtyisi yhteisössä ja inspiroituisi aktiiviseen pelaamiseen, eikä siihen ole mitään parempaa keinoa kuin pelaajan itse vaikuttaa pelimaailmaan ja foorumin kehitykseen. Ja vain osallistumalla voi vaikuttaa.

Tuo osallistumisen tärkeys pätee myös pelaajien keskeiseen vuorovaikutukseen, eli kuten tuolla ylempänä jo kirjoitinkin, kannattaa olla aktiivinen vähintään yleisen keskustelun puolella ja sensellaisessa pian liittymisensä jälkeen eikä vain jäädä seinäruusuksi odottelemaan hiljaa. Rohkeat saavat paremmin peliseuratarjouksia. Mutta samalla myös, aiempana liittyjänä kannattaa omasta puolestaan huomioida uudet liittyjät jotta he tuntevat olonsa tervetulleeksi ja aremmatkin persoonat rohkaistuisivat. Eli tämäkin on yhteistyöjuttu.

Vaikka foorumiroolipelissä mukana oleminen tietenkin vaatii jonkinasteista sitoutumista niinkuin mikä tahansa muukin ryhmässä tapahtuva vuorovaikutteinen harrastus, niin roolipelivuoron kirjoittamista ei pitäisi ajatella velvollisuutena tai lisästressitekijänä. Kyseessä ei ole edes kuntosalin kausikortti jonka laatikossa pölyttyminen syö rahaa ja terveyttä! ;) Vaan se on (internet-yhteyden hintaa lukuunottamatta) ilmainen harrastus jonka tarkoitus pohjimmiltaan on olla arjesta irrottava, rentouttava ja mukava asia.

Älä siis suotta stressaa tai koe huonoa omatuntoa ja pyytele anteeksi jos et henkisen jaksamisesi puolesta pysty jonain aikana jatkamaan pelejä. Ja taasen netin ulkopuolisen elämän kiireiden keskellä, kannattaa tehdä roolipelaamiselle aikaa edes vähäsen viikossa, pitää mielessä miksi alunperin lähti siihen mukaan. Olettaen että lähdit siihen koska nautit luovasta kirjoittamisesta ja hahmonluonnista.

Foorumiroolipelin kuitenkin ollen sosiaalinen ja vuorovaikutteinen harrastus...Jos huomaat foorumiroolipelaamisen jatkuvasti jäävän elämässäsi viimeiselle sijalle elämän kiireiden tai ylipäätään muiden kiinnostuksenkohteittesi keskellä eli pelitapahtumat jumittavat vähän väliä viikkotolkulla...Kannattaa tosissaan pohtia onko tämä sittenkään oikea harrastus sinulle siinä vaiheessa elämääsi. Samoin, jos terveytesi tai elämäntilanteesi jotenkin muuten jatkuvasti kuihduttaa aktiivisuusmahdollisuuksiasi.

Lopettamisessa ei ole mitään häpeää, kunhan siitä vaivautuu reilusti ja kohteliaasti ilmoittamaan pelinjohtajalle. Siinä ei tarvitse edes alkaa selittelemään mitään tarkemmin, vaikka toki on reilua mainita syy edes pintapuolisesti jottei ylläpitäjä jää murehtimaan että oliko syy hänessä tai roolipelissä. Ja jos lopettamishalussa on kyse jostakin peliin tai ylläpidon toimintatapoihin liittyvästä ongelmasta, niistä kannattaa aina pyrkiä keskustelemaan ensin, etsiä lievempää ratkaisua sillä useimmat pelinjohtajat toivovat niin aloittelijoiden kuin vanhojen roolipelikonkareidenkin viihtyvän roolipelissään.
Ja lopettamisenkaan ei tarvitse olla lopullista, foorumiroolipelien pariin voi aina palata uudestaan kun ne paremmin elämäntilanteeseen sopii.

Lyhyesti;
Mikä tekee hyvän pelaajan?
Yhteistyökyky, kärsivällisyys ja suvaitsevaisuus.
Tekniset puolet seuraavat sen myötä ajan kanssa kokemuksen kertyessä. :)

Muuta:

Foorumiroolipeleissä, tarinakerrontamuotoisia kun ovat, on se plussa muihin roolipelimuotoihin verrattuna, että pelaaja voi lähes täysin vapaasti vaikuttaa ympäristöön ja keksiä vaikka mitä juonenkäännettä pelin kulkuun. Pelimaailman mahdollisuuksien rajoissa siis. Toiset tykkäävät painottaa improvisointiin ja toiset suunnitella pelitapahtumaa huolella etukäteen. Itse istun todellakin tuossa suunnittelijoiden veneessä, joskin vuosien kuluessa opin kultaisen keskitien eli muistamaan jättää tarpeeksi myös improvisoinnin varaa. Mikä pelitapahtuman maltillisen edistämisvauhdin lisäksi auttaa siitä muodostumaan alkuperäistä suunnitelmaa ehkä vieläkin paremman lopputuloksen.

Mutta yksi positiivinen ja hyvä tapa jonka olen vuosien kuluessa menettänyt on aloittaa pelitapahtuma satunnaiesti jonnekin ja jättää se avoimeksi kenelle tahansa ja kaikille liittyä mukaan – eli peli johon ei kuulu minkäänlaista etukäteistä suunnitelmaa. Tämä saattaa johtua paljolti siitä että ylipäätään roolipeleissä tuo tapa on vähentynyt huomattavasti, pelaajien inspiraation kukkiessa niin että valmiiksi sovitut pelitapahtumat ovat muodostuneet suosituimmaksi.
Eli mieluummin haluaa tehdä suunnitelmia etukäteen tietyn hahmon kanssa joko yksityisviestillä tai mahdollisella peliensuunnittelualueella eikä niihin avoimiin aloituksiin enää riittänyt tulijoita. Mutta ne olivat mukavia ja haastavia omalla tavallaan, ja toivoisin niitä syntyvän vielä edes joskus.
Ehkäpä aloittelevat roolipelaajat saisivat palautettua tuotakin tyyliä kuvaan?
Varmasti on yhä roolipelejä joissa tuollainen on yleisempää eikä niiden aloittaminen tietääkseni missään kiellettyä ole, mutta en tosiaan muista milloin viimeksi olisin pelannut paikassa jossa niitä olisi.

PS. Tässä on kuin myös itse kirjoittamaani foorumiroolipeli-opas josta saa vielä lisää vinkkejä ja ohjeita kaikkeen foorumiroolipeleihin liittyvään. Tarkoitin sen nimenomaan aloittelijoille, mutta saattaa siitä saada kokeneempikin irti jotain uutta. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti